Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
- Strandskyddsdispens
Avgift
Byggnadsnämnden tar ut en avgift för handläggning av din ansökan eller anmälan och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska göra.
Byggnadsnämndens nuvarande taxa antogs av kommunfullmäktige den 21 juni 2011 och gäller för alla ärenden som inkommit efter denna dag. En ny reviderad version av plan- och bygglovstaxan antogs i 23 juni 2020. I början av taxan finns en fast prislista för de vanligast förekommande åtgärderna. Observera dock att tillägg kan tillkomma för planavvikelse, lokaliseringsprövning, grannhörande, varsamhet, med mera. Eftersom avgifterna i taxan är knutna till prisbasbeloppet uppdateras den fasta prislistan varje år.
I taxan finns även avgifter för nybyggnadskartor, utstakning m.m. samt avgifter för prövning av strandskyddsdispens.
Läs mer om plan- och bygglovstaxan här.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta medborgarcenter. Döp mejlet med din fastighetsbeteckning.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av oss och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Byggherrens ansvar
Om inget annat anges i ansökan är den sökande även byggherre. I slutet av ansökan kan du välja om du ansöker som privatperson eller företag och då även ange om någon annan är byggherre.
Byggherre är den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten. Byggherren är ansvarig för genomförandet av bygget gentemot samhället och kan vara såväl en fysisk person som en juridisk person, exempel ett företag eller en bostadsrättsförening.
Läs mer om byggherrens ansvar här.
Hantering av personuppgifter
Kristianstads kommun behandlar dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt enligt dataskyddsförordningen.
Läs mer om dina rättigheter och hur vi arbetar med personuppgifter här.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.