Tillstånd för försäljning av tobaksvaror

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. Om du tänker sälja tobak direkt till konsumenter från flera olika försäljningsställen måste du söka tillstånd för varje enskilt ställe. Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare.

Om kommunens prövning

Under prövningen skickar kommunen remisser till Kronofogden, Polisen och ibland Tullverket. Observera att det även kan göras en kreditupplysning på bolaget och personer med betydande inflytande. 
Du ska själv skicka remisser till Skatteverket, så kallad egenremiss. Du ska skicka in en egenremiss för företaget och en för varje person med betydande inflytande. Du kan ladda ner blanketterna för egenremiss under knappen Blanketter

Avgift

Kommunen tar ut en prövningsavgift som faktureras i efterhand, avgiften tas ut även om tillståndet inte beviljas.

Avgift för ansökan om tobakstillstånd är 9 360 kr.

Handläggningstid

Normal handläggningstid är 6-8 veckor, från att ansökan är komplett. Du kan påverka handläggningstiden genom att lämna en komplett ansökan, samt att snabbt inkomma med de uppgifter som behöver kompletteras. 

När du ansöker genom att logga in i e-tjänsten får du vägledning till vilka uppgifter och handlingar som krävs. Du kan när du vill välja att spara din ansökan för att fortsätta senare. Då går du in via Mina sidor.

E-cigaretter och påfyllningsbehållare och tobaksfria nikotinprodukter 

För försäljning av e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter krävs det enbart en anmälan. Du kan välja att lägga till anmälan om detta i e-tjänsten eller göra en separat anmälan. Avgift för anmälan för e-cigaretter är för närvarande 1040 kr. Ny taxa beslutas i september 2022.

Läs mer på www.kristianstad.se/tobak

Hämta dina företagsuppgifter
När du loggar in i e-tjänsten kan du hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket.
Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter. (www.bolagsverket.se)

När du företräder ditt företag krävs det att du använder din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen. 

OBS!

Endast den som är firmatecknare/styrelseledamot kan genomföra hämtningen av uppgifter från bolagsverket.
Om annan personal gör arbetet så får uppgifterna anges manuellt. 

När du använder våra e-tjänster lagrar vi dina uppgifter enligt kommunens bestämmelser för personuppgiftshantering. Läs mer här

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa